Spara pengar och tid med Gigger – CISK – THEME2
Detta är information från CISK

Spara pengar och tid med Gigger

Många företag vill ha maximal flexibilitet när det gäller kompetens – men samtidigt minimal kostnad för administration.
Låter som en omöjlig ekvation?
Lösningen heter Gigger – en digitaliserad plattform där företag som vill uppdragsanlita kompetenta personer kan spara både tid och många tusenlappar på varje uppdrag i minskade administrationskostnader.
– Gigger är det perfekta verktyget för företag, säger Johan Ingemarsson, Customer Success Manager på Gigger.

Har ditt företag behov av att ibland plocka in kompetens i form av konsulter eller liknande för specifika projekt?

Skulle du vilja ha möjlighet att öka eller minska arbetsstyrkan utefter behovet?

Och skulle du vilja skära ner på kostnaderna och tiden som allt administrerande tar när det kommer till projekt- eller timanställda?

Gigger är ett företag som hjälper företag i den nya tidens arbetsmarknad.
Tack vare en av marknadens modernaste mjukvaruplattformar har Gigger digitaliserat och förenklat administrationen av timanställda, frilansare och temporära uppdragstagare – så kallade giggers.

– På vår plattform bygger företag enkelt upp personalpooler, schemalägger och hanterar löner. Giggers söker uppdrag och fakturerar via plattformen. Vi på Gigger är verkligen den nya tidens uppdragsgivare, säger Claes Persson, koncernchef i Gigger Group.

Hur mycket kan just ditt företag spara med Gigger?
Räkna här och få svar direkt!

Gratis att registrera

Det hela är ganska enkelt och allt sker på sajten gigger.se – där både företag och giggers kan mötas och tillsammans skapa en ekonomisk gynnsam och smidig arbetsmarknad.

Men inte nog med att det är enkelt – det är dessutom gratis att registrera ett konto på Gigger, både som gigger och som företag.

– Du startar helt enkelt med att beskriva ditt företag, vad du är ute efter för kompetenser, språkkunskaper, vilken tid det gäller och så vidare. Därefter kan alla giggers se detta och söka uppdraget. Vi har tekniskt optimerat möjligheterna för uppdragsgivare och uppdragstagare, säger Johan Ingemarsson, Customer Success Manager på Gigger.

Johan Ingemarsson, Customer Success Manager på Gigger.

Anlita istället för att anställa

Det är viktigt att poängtera att Gigger är inte ett bemanningsbolag.
Giggers plattform fungerar som en mötesplats för kompetenta personer och företag där det sedan är upp till företagen att genomföra de intervjuer som krävs.

– En undersökning från Vinnova visar att över 70 procent av företagen hellre vill anlita än att anställa – och då är Gigger det perfekta verktyget. Med vår plattform kan du som företag få en flexibel arbetsstyrka som kan växa och krympa efter behov, säger Johan Ingemarsson.

Hitta, anlita och hantera din personal – på ett ställe!

Minskade administrativa kostnader

Men förutom att vara en mötesplats är Gigger mycket mer. Det är dessutom ett verktyg som sparar företag både tid och pengar.

– Man sparar enormt mycket tid och pengar på att använda vår digitala plattform. Det är en plattform som gör det möjligt för företag att hantera allt man behöver, allt från att hitta, anlita och schemalägga till att betala sina tim- eller projektanställda, säger Johan Ingemarsson, Customer Success Manager på Gigger.

Gigger innebär minskade administrativa kostnader för företag.

– Många företag sitter fortfarande och arbetar manuellt och analogt med scheman och så. Med Gigger slipper man det – man slipper också krångliga excelark, telefonböcker eller liknande. Här blir allt samlat i en digital personalpool och det är enkelt att överskåda. Snabbt, enkelt och tryggt, säger Johan Ingemarsson.

Gigger tar arbetsgivaransvaret

Dessutom behöver företaget inte ta arbetsgivaransvaret – det gör Gigger. Det betyder att när en person jobbar för ditt företag är det Gigger som anställer personen.

Gigger ansvarar också för att betala försäkringar, skatter, sociala avgifter och lön till personen, samt ser till att skicka in alla nödvändiga papper och dokumentation till Skatteverket i slutet av varje månad/år.

– Företaget i sig ansvarar dock för att personalen kommer kunna utföra de uppdragen som företaget publicerat och behöver hjälp med. Det är företaget som hittar och anlitar personerna, vi hjälper till med resten, säger Gigger’s Johan Ingemarsson.

”Smidigt”

Men det är inte allt. På plattformen kan ditt företag dessutom söka på kompetenser för att ”headhunta” en lämplig gigger till ett specifikt uppdrag.

Som företag kan du också låta giggers vara med i företagets team – i en personalpool. Du som företagare godkänner vilka som får vara med och därigenom kan du själv skapa ett nätverk med personer som du vill eller gillar att jobba med.

– Då kan man snabbt skicka ut en förfrågan i personalpoolen om ett uppdrag – ett mycket smidigt sätt att anlita personer, fortsätter Johan Ingemarsson på Gigger.

– Dessutom slipper du kostnaden för platsannonser – och du kan publicera en annons på 30 sekunder, längre tid tar det inte.

Få koll på de dolda kostnaderna för din arbetskraft
Här ser du hur mycket du kan spara

Ordna samlingsfaktura

På Gigger-plattformen kan företagare också se pågående och avslutande uppdrag, det går enkelt att schemalägga giggare för olika uppdrag, du kan upprätta tidrapport för giggers, betala ut löner, fakturor och mycket mer.

– När det gäller fakturor och utbetalningar kan du dessutom ordna en samlingsfaktura så att du som företag slipper betala ut pengar till varje gigger – det sköter systemet automatiskt om, säger Johan.

– Plattformen är ett enormt stöd för företag att hitta, anlita och administrera sin personal.

Men det är också en utmärkt plattform för uppdragstagarna – giggers. Inte minst kan du arbeta utan att ha ett eget företag, du kan också gigga för olika kunder – och samtidigt enkelt kunna hålla ordning på dina uppdrag.

– Som giggare kan du dessutom lägga in så att pengar avsätts för pensionssparande, vi har ett samarbete med Avanza när det gäller detta. Vi är måna om både företag och våra uppdragstagare, fortsätter Johan Ingemarsson.

  • Uttrycket “gig” kommer från musikvärlden syftar till spelningar eller uppdrag på klubbar och liknande. Ett gig är alltså ett uppdrag som kan variera i tid, men som alltid är tidsbegränsat.

Spara tusenlappar

Hos Gigger.se kan företag själva räkna ut hur mycket de kan spara i administrativa kostnader på att använda sig av Gigger.

– För ett företag kostar det 9-16 procent för att administrera en timanställd. Det är ganska mycket pengar. Och pratar man om bemanningsbolag är kostnaden per anställd ännu större, säger Johan Ingemarsson, Customer Success Manager på Gigger och fortsätter:

Som ett räkneexempel så betalar ett företag som har fem timanställda som i snitt tjänar 20 000 kronor på sina uppdrag 9 000–16 000 kronor i administrativa kostnader.

Om du använder ett bemanningsföretag så blir administrationskostnaden för samma antal anställda närmare 30 000 kronor.

Hos Gigger, som dessutom förenklar hela processen för företaget, är kostnaden 5 000 kronor.

Det är en rejäl besparing i pengar – men framför allt också i tid, eftersom Gigger sköter allt.

– Gigger är det perfekta verktyget för företag, säger Johan Ingemarsson.

Prova kostar inget!

Kostnaden för att vara en del av den nya tidens arbetsmarknad med marknadens modernaste mjukvaruplattform – Gigger – är alltså tämligen lågt.

– För att vi ska sköta allt ifrån personalpooler, till löner, sociala avgifter och all annan administration är kostar det fem procent för företag, en procent för giggers, säger Johan.

Att skapa ett konto hos Gigger är alltid kostnadsfritt. Första gången Gigger tar ut en avgift är när en faktura har skickats och betalats.

Det kan vara till exempel när ett företag publicerat ett uppdrag, anlitat en person, låtit personen utföra uppdraget och därefter genererat en faktura.

På fakturan läggs då Giggers avgift. Det kostar alltså inte extra att publicera uppdrag, använda vår schemaläggning eller att samla personal i er personalpool.

– Och därför finns det egentligen ingen anledning att inte prova Gigger. Det finns ingen fast avgift och nästan alla som provar Gigger ser fördelarna och vill fortsätta att använda plattformen, säger Johan Ingemarsson, Customer Success Manager på Gigger.

På Giggers webbsida kan man enkelt se hur mycket man som företag kan spara genom att nyttja Giggers lösning – testa själv här!

Hitta och administrera personal – utan att anställa
Anslut dig till Gigger direkt här!